آیا شب زنده داری برای سلامتی شما مضر است؟

30 نوامبر 2018 - در اولین مطالعه ی مروری بین المللی با آنالیز مطالعاتی که به بررسی تاثیرات شب زنده داری و سحر خیزی بر سلامت پرداخته اند، محققان دریافتند شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان دهنده افزایش خطر بروز مشکلات سلامت در افراد دارای اولویت شبانه است زیرا آنها الگوهای غذایی ناصحیحی دارند و غذاهای ناسالم بیشتری مصرف می کنند. افراد شب زنده دار یا Night owls ممکن است در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 نسبت به افراد سحر خیز یا Early birds باشند. یافته های این تحقیق در Advances in Nutrition(جمعه 30 نوامبر) منتشر شده است.

بدن انسان بر اساس یک چرخه 24 ساعته که توسط ساعت داخلی بدن ما تنظیم می شود و به عنوان یک ریتم شبانه روزی یاc hronotype شناخته می شود، کار می کند. این ساعت داخلی بسیاری از عملکردهای فیزیکی را تنظیم می کند، مانند زمان خوردن غذا، خوابیدن و بیدار شدن. کرونوتایپ هر فرد تعیین کننده ی اولویت طبیعی او برای بیدار شدن در صبح زود یا بیدار ماندن تا دیر وقت در شب است. محققان شواهد رو به رشدی را یافتند که بیماریهایی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 با کرونوتایپ شبانه -یک ترجیح طبیعی برای شب زنده داری- را بهم مرتبط می کنند.

افرادی که دیر به رختخواب می روند، تمایل به رژیم های غذایی ناسالم تر دارند، مقادیر بیشتری الکل، قند، نوشیدنی های کافئین دار و فست فودها را نسبت به افراد سحر خیز مصرف می کنند. آنها در اکثر مواقع الگوهای غذایی نامنظمتری دارند زیرا صبحانه نمی خورند و اولین وعده ی غذایی خود را در ساعات دیرتری از روز میل می کنند. رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر کمتری غلات، چاودار و سبزیجات است و تعداد وعده های غذایی آنها کمتر اما اندازه ی هر وعده ی غذایی آنها بزرگتر است. همچنین میزان مصرف نوشابه های کافئین دار، شکر و میان وعده های آنها بیشتر از افرادی با دارای اولویت صبحگاهی است که روزانه سبزیجات و میوه جات بیشتری مصرف می کنند. این الگوهای تغذیه ای به طور بالقوه توضیح می دهد که چرا افراد شب زنده دار در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماریهای مزمن قرار دارند.

خوردن غذا در اواخر شب همچنین با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است زیرا ریتم شبانه روزی بر نحوه ی متابولیسم گلوکز در بدن تاثیر می گذارد .سطح گلوکز باید به طور طبیعی در طول روز کاهش یابد و به پایین ترین نقطه در شب برسد. با این حال، افراد شب زنده دار اغلب مدت زمان کمی قبل از خواب غذا می خورند، و بهمین دلیل در حالی که آنها آماده ی خواب می شوند، میزان قند خون آنها افزایش می یابد. این امر می تواند تأثیر منفی بر متابولیسم داشته باشد، زیرا بدن آنها از فرایند بیولوژیکی طبیعی خود پیروی نمی کند.

یکی از مطالعاتی که برای این آنالیز، انتخاب شده بود، نشان داد احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که دارای اولویت شبانه بودند 2.5 برابر بیشتر است.

این موضوع بر سلامت افرادی که در شیفت های شبانه و به ویژه شیفتهای کاری چرخشی، کار می کنند تاثیر می گذارد، زیرا آنها به طور مداوم ساعت بدن خود را با ساعت کاری خود سازگار می کنند. محققان دریافتند که این تغییر مداوم سیکل شبانه روزی حساسیت نسبت به انسولین را کاهش می دهد و تحمل گلوکز آنها را تحت تاثیر قرار داده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آنها افزایش می دهد.

در این بررسی همچنین روندهای جالب زیر کشف گردید:

• ترجیحات افراد برای سحرخیزی و شب زنده داری در نقاط مختلفی از چرخه ی زندگی تغییر می کند. کرونوتایپ صبحگاهی در کودکان شایع تر است و از زمانی که سن کودک تنها سه هفته است می تواند مشاهده شود. این وضعیت در دوران کودکی تغییر می کند. در حالیکه بیش از 90 درصد از کودکان دو ساله دارای اولویت صبحگاهی هستند، تا سن شش سالگی این آمار به 58 درصد کاهش می یابد و در دوران بلوغ به سمت اولویت های شبانه حرکت می کند. این اولویت شبانه تا زمانی که فرد به 50 سالگی برسد، ادامه دارد و سپس شروع به باز گشت به اولویت صبحگاهی می کند.

• همچنین قومیت و جامعه می توانند بر کرونوتایپ شما تأثیر گذارند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که احتمالا آلمانی ها در مقایسه با سرخپوستان و اسلواکی ها بیشتر دارای اولویت شبانه هستند. همچنین کرونوتایپ می تواند بین افراد ساکن در مناطق شهری و روستایی در یک کشور تفاوت داشته باشد.

• مطالعه ی دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور روز، بر روی خواب افراد تاثیر می گذارد. هر ساعت اضافی در خارج از منزل با 30 دقیقه زودتر به رختخواب رفتن، ارتباط دارد. سر و صدا، روشنایی محیط و شلوغی محیط های شهری می تواند مردم را در بعضی از مناطق بیشتر بسمت ترجیح صبحگاهی و یا شامگاهی سوق دهد.

• محققان همچنین شواهدی را یافتند که نشان می داد افراد شب زنده دار که با کمبود خواب در طول روزهای کاری هفته مواجه هستند این "بدهی خواب" خود را جمع کرده و در تعطیلات آخر هفته آن را جبران کرده و زمان بیشتری می خوابند، در حالی که الگوهای خواب افراد سحر خیز در طول روزهای کاری هفته با تعطیلات آخر هفته تنها اندکی تفاوت دارد.

دکتر Almoosawi، پژوهشگر مرکز تحقیقات مغز و عملکرد مغز Northumbria، توضیح داد: ما دریافتیم که ژن ها، قومیت و مذکر یا مونث بودن، احتمال کرونوتایپ صبحگاهی یا شبانگاهی شما را تعیین می کنند. در بزرگسالی، کرونوتایپ شبانه با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 همراه است که احتمالا به دلیل رفتارهای تغذیه ای ناسالم و رژیم غذایی ضعیف افراد دارای کرونوتایپ شبانه است. بررسی ما همچنین نشان داد افرادی که کنترل دیابت شان ضعیف تر است بیشتر احتمال دارد که دارای کرونوتایپ شبانه باشند.

این بازنگری نشان دهنده خلا بزرگی است که در اطلاعات ما در مورد چگونگی تاثیر ساعت بیولوژیک بر غذا خوردن نوزادان، کودکان و سالمندان وجود دارد. در حالی که اکثر نوزادان ساعت بیولوژیک بدن خود را با مادرانشان هماهنگ می کنند، اما هنگامی که به سن شش سالگی می رسند، در بخش بزرگی از آنها نشانه هایی از توسعه ی یک کرونوتایپ شبانه پدیدار می شود. آیا تغییرات فیزیولوژیکی، زمان بندی رفتن به مدرسه یا برنامه های اجتماعی تعیین کننده ی این تغییر می باشند؟ ما هنوز نمی دانیم.

دکتر Almoosawi افزود: در نوجوانان، نیز ما شاهد ارتباط این کرونوتایپ شبانه با رفتارهای نادرست تغذیه ای و رژیم غذایی ضعیف تر هستیم. این امر می تواند پیامدهای مهمی برای سلامت افراد در بزرگسالی داشته باشد، زیرا اکثر عادات غذایی از دوره ی نوجوانی ایجاد می شوند.

محققان خواستار مطالعات بیشتری بر روی جمعیت عمومی برای بررسی ساعت بیولوژیک بدن و کرونوتایپ افراد شدند و این که در طولانی مدت چه تاثیراتی بر عادات و سلامت رژیم غذایی آنها می گذارند.

دکتر Leonidas G Karagounis از Nestle Health Science گفت: شواهد علمی بر این بینش تاکید دارند که بین کرونوتایپ فرد، رژیم غذایی و سلامت قلبی و عروقی او ارتباطی وجود دارد. به طور کلی مطالعات مقطعی نشان می دهند که کرونوتایپ شبانه با مصرف کمتر میوه ها و سبزیجات و مصرف بیشتر نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه های الکلی، شیرینی و کافئین، و همچنین دریافت انرژی بالاتر از چربیها همراه است.

انجام تحقیقات بیشتر با بهترین روش ها برای ارزیابی تاثیر کرونوتایپ افراد و اینکه چگونه کرونوتایپ ممکن است بر سلامت قلبی افراد در درازمدت تأثیر گذارد، می تواند به طور بالقوه به توسعه ی استراتژی هایی برای ارتقاء سلامت با هدف پیشگیری و درمان بیماری های مزمن بر اساس "کرونوتایپ هر فرد " کمک کند.

منبع و سایت خبر:

Advances in Nutrition, 2018 DOI: 10.1093/advances/nmy070

www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181130111623.htm